Våra tjänster

Våra tjänster2018-11-16T14:50:36+00:00

Med fokus på webbutveckling.

Kreatiwebb bygger webbplatser. Vi är en engagerad webbpartner och vidareutvecklar gärna våra kunders idéer. Vi jobbar främst med programmering, systemutveckling och projektledning.

Bakom varje webblösning finns alltid ett CMS (Content management system) som gör det möjligt att uppdatera och administrera webben. En gång i tiden utvecklade vi vårt eget verktyg men det gör vi inte längre. Idag använder vi mest WordPress som plattform, som har blivit någon slags standard i webbvärlden. WordPress är open source, det vill säga ett licens- och kostnadsfritt verktyg. Det gillar vi.

Vi är responsiva – är du?

Nya smarta telefoner, olika typer av läsplattor och skärmstorlekar gör ständigt entré på marknaden. Och vi måste förhålla oss till det. Nu finns det lösningar som anpassar gränssnittet till olika enheter och skärmstorlekar, under förutsättning att gränssnittet är skalbart. Och vi gör just sådana anpassningsbara och responsiva webbar.

En bra start ger bättre slutresultat.

Vi kan erbjuda allt från idé till färdig webbplats. Alltså hela kedjan med tjänster som krävs för att skapa en snygg, användarvänlig och funktionell webb. För ett bra slutresultat krävs det att man utgår från verksamheten och målgruppens behov. Därför samarbetar vi nära och gärna med både webbdesigners, skribenter, varumärkesstrateger och fotografer, som finns här i vårt nätverk.

Kreatiwebb vill samarbeta – länge.

Vi värdesätter att du som kund är nöjd och att du stannar hos oss. Utbildning i webbverktyget ingår alltid när du väljer att bygga din webb hos oss, likaså en manual som stöd när du ska administrera och uppdatera webben. Vi kan också erbjuda er bra och långsiktiga lösningar när det gäller support, sökmotoroptimering och webbhotell.

Ring 0708-80 27 01 eller mejla info@kreatiwebb.se

Här kan du läsa mer

om de olika stegen för ett lyckat webbprojekt.
Var är du i din process?
Hör av dig och berätta!

Vi träffas för ett inspirationsmöte och försöker skaffa oss en uppfattning om varumärket, verksamheten, målgrupp, innehåll, struktur, grafisk profil, teknisk plattform och kopplingar till andra system. Vi går igenom mål, strategi, funktionalitet, budget och vilka moment du behöver hjälp med. Först därefter kan vi lämna en offert.

Vi skissar fram gränssnittet som oftast grundar sig på den befintliga grafiska profilen och vår diskussion. Skisserna kommer att visa hur gränssnittet för webben kommer att se ut i sin helhet med: navigation, siddisposition, färgskala, typografi, manér för bilder, illustrationer och grafiska element. Skisserna godkänns innan programmering påbörjas.

Vi strukturerar innehållet utifrån målgruppens behov med bra och beskrivande huvudrubriker och underliggande rubriker eller rubriknivåer. Arbetet resulterar i ett strukturschema som ger oss full överblick över webbens innehåll och omfång. Strukturschemat godkänns innan vi går vidare till nästa steg.

Utifrån samma strukturschema kan man sedan börja producera innehållet i form av texter, bilder/illustrationer och grafiska element. Oftast lägger vi in innehåll på några exempelsidor,ibland på alla sidor. Efter utbildningen kommer ni själva kunna fortsätta fylla webben med innehåll. Om ni vill ha hjälp med att skapa texter kan vi förmedla bra skribenter.

Med designen och strukturen som grund bygger vi webbplatsen i testmiljö på vald teknisk plattform och webbhotell. Navigationen och sidstruktur skapas. Gränssnittet realiseras i form av olika mallsidor. Vi installerar och utvecklar de funktioner som vi valt för projektet. Under programmeringsfasen är det ofta bra med avstämningar innan vi går vidare.

Om det finns andra system som ska integreras på webben så gör vi det. Det kan vara till exempel medlemsregister, bokningssystem, betalningslösningar eller kopplingar till sociala medier. Om ni har behov av funktioner som inte finns med i webbpubliceringsverktyget så utvecklar vi dessa.

Kvalitetssäkring innebär allt från buggfix till att kontrollera att designen stämmer överens med tidigare skisser. Men också att det ser bra ut och fungerar på valda plattformar, webbläsare och system. När allt fungerar och allt innehåll är på plats lägger vi upp ett Google analytics-konto med spårningskod för besöksstatistik. Sedan är det dags för lansering.

Vi utbildar er i webbverktyget, så att alla berörda behärskar att uppdatera webben. Till er hjälp får ni en teknisk manual som vi skriver och anpassar till varje enskilt projekt.

Grunden för att följa besöksstatistiken på webben är Google Analytics. Några veckor efter lanseringen kan det vara intressant att se över besöksfrekvensen och besökarens beteende. Här kan vi ge några handfasta tips om förbättringar för att webbplatsen ska toppa Google-resultaten.

Vi kan erbjuda support om ni kontinuerligt vill ha hjälp med webben. Hur ofta och hur mycket bestämmer ni förstås själva. Om nya behov dyker upp som till exempel uppgradering, felsökning eller större ändringar jobbar vi per timme eller så gör vi en ny offert. Vi har också ett erbjudande för uppgradering av WordPress på årsbasis, som du kan läsa om här.
WordPress-teamet presenterar nya versioner av webbverktyget WordPress med jämna mellanrum. Anledningar till dessa nya versioner är förbättringar av funktioner och säkerhet. Även designtemat och tilläggen på er webbplats behöver uppgraderas ibland. Om det kan du läsa här.